دوچرخه

تاریخچه دوچرخه در ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخچه دوچرخه در ایران

برای خرید دوچرخه از دیجی کالا لطفا اینجا کلیک کنید

تاریخچه دوچرخه در ایران

تاریخچه دوچرخه در ایران

تاریخچه دوچرخه در ایران مانند بسیاری از کالا های جدید بشری در زمان ورود به ایران با یک سری از خرافات و اساطیر مختلف مردم ناآگاه همراه شد خرافاتی که توسط عده ایی بصورت عمد ویا بطور ناآگاهانه و غیر عمد بوجود می آید و دهان به دهان گسترش پیدا می کند. و ممکن است این خرافات توسط عده ایی صاحب جایگاه اجتماعی در بین جامعه که بدرستی و یا غلط ورود و استفاده افراد جامعه از ان نوآوری های بشری را برخلاف منافع خود و جایگاهشان در بین افراد جامعه می دانند.

در مسئله ورود دوپرخه و دوچرخه سواری در ایران همین مسئله وجود داشت و بسیاری از افراد جامعه و بخصوص افراد تحت تاثیر بیشتر بعضی افراد و گروه های جامعه در استفاده از دوچرخه مقاومت و مخالفت بیشتری از خود نشان دادند.

داستان ورود دوچرخه به ایران با دوچرخه سواری دو نوجوان انگلیسی برای اولین بار در یکی از میدان های تهران بنام میدان مشق آغاز شد زمانی که چشم مردم به وسیله ایی آهنی با دوچرخ باریک افتاد که بدون تکیه گاه سرپا بود و در حال حرکت است و بخاطر همین ویژگی کم کم مردم ایران آن را یک وسیله ماورای طبیعی و خارج از قدرت انسان پنداشتند و آن را یک وسیله شیطانی پنداشتند و افراد سوار بر آن را شیطان می پنداشتند.

 خرید اینترنتی دوچرخه

 

شروع خرید و فروش دوچرخه و تعمیرات آن

اگر به تاریخچه دوچرخه در ایران و تاریخچه بسیاری از اختراعات بشری در هنگام ورود به ایران دقت کنیم می بینیم همه آنها با دید منفی و متردد مردمان و بعضی از رهبران آنها مواجه بودند. اما کم کم همین دوچرخه علارغم تمام این مخالفت ها و روایات گسترش پیدا کرد و حالا برای بازی بچه های اکثر طبقات و خانواده ها بعنوان بازی خریداری ودر خانه نگهداری می شود این وسیله عادی امروزی در آن زمان  بصورت کرایه و بعنوان یک چالش برای افراد جامعه کم کم رواج پیدا کرد.

در آن زمان فردی در تهران تعدادی دوچرخه تهیه نمود و با تاسیس محلی در خیابان ناصر خسروی تهران شروع به اجاره دادن این وسیله به عقیده عده ایی شیطانی به افراد کرد و کم کم افراد با احتیاط فراوان و تا حدودی ترس برای امتحان این وسیله به کرایه دوچرخه پرداختند وبه یادگیری دوچرخه سواری پرداختند بعد از مدتی این وسیله علاقه مندان خاص خود را پیدا کرد و جامعه دریافت که این وسیله در پیشبرد بسیاری از کارها می تواند به آنها کمک کند و بهمین خاطر افراد بیشتری به دوچرخه سواری پرداختند.

ورود دوچرخه در کشور کسترش پیدا کرد افراد جامعه حالا نه به کرایه دوچرخه که برای خرید آن اقدام می کردند. بسیاری از افراد جامعه یعنی فرندان بازارین و تجار بعنوان یک وسیله تفریحی و سرگرمی آن را خریداری و مورد بهره برداری قرار دادند و این سرآغازی بود برای ریختن ترس مردم به این وسیله شیطانی و از بین دید منفی از این وسیله بود.

 

تاریخچه دوچرخه در ایران

با تغییر دید مردم به دوچرخه و گرایش افراد به آن یک شخص مسیحی اولین مغازه دوچرخه فروشی و تعمیر دوچرخه را در تهران تاسیس کرد و شروع به وارد کردن دوچرخه و قطعات مهم آن کرد.

تعمیرات دوچرخه در آن زمان همراه با فروش دوچرخه هم لازم و ضروری بود تعمیراتی مانند جوشکاری دوچرخه های شکسته . آببندی دوچرخه ها تنظیم زنجیر دوچرخه و سفت و شل کردن آن و بعضی کارهای دیگر بقیمت 5 قران آنزمان روغن کاری شش شاهی پنجرگیری ده شاهی و … انجام می شد.

روز بروز فرزندان و افراد متمکنین و فرزندان تجار و ثروتمندان به طرف این محل توجه پیدا کردند و شروع به رفت و آمد به این مغازه کردند که این رفت و آمدها نتیجه ایی جز خرید دوچرخه ها توسط این نوجوانان و جوانان می شد.

 

ورود دوچرخه به خانواده حاکمه ( استقبال قاجار)

تاریخچه دوچرخه در ایران نشان می دهد که سروصدای دوچرخه در جامعه ان روز باعث توجه خانواده سلطنتی قاجار هم شد و خانواده سلطنتی هم به این وسیله مفرح و مفید علاقه نشان دادند و این وسیله وارد قصر سلطنتی هم شد قاجار هم شروع به استفاده از این وسیله و سرگرم شدن با آن کردند اما پدیده دو چرخه و دوچرخه سواری مختص و محدود به تهران و خیابانهای معروف تهران مانند لاله زار و ناصر خسرو و غیره نبود بلکه همزمان در شهرهای مختلف دیگر مانند آبادان، کرمانشاه و اصفهان و غیره هم کم کم در حال گسترش بود.

چیزی که باعث کسترش دوچرخه و دوچرخه سواری در ایران شد و تاثیر زیادی بر رواج آن داشت قدرت حاکمه زمان یعنی قاجاریه بر روی موج خرافاتی افراد ساده و نادان سوار نشدند که اگر سلطه حاکم هم دید بسته و منفی نسبت به بسیاری از پیشرفت های بشری آن زمان که به اصطلاح حاصل فرهنگ فرنگ بود در جامعه داشت این موارد مانند عکاسی، دوچرخه سواری، آموزش علوم جدید پزشکی و سایر علوم رواج پیدا نمی کرد و ورود این مسائل علمی ممکن بود دهه ها به عقب بیفتد.

 

تدوین و تصویب قوانین دوچرخه سواری

در ادامه مقاله تاریخچه دوچرخه در ایران با ما همراه باشید با گسترش و رواج دوچرخه و دوچرخه سواری و روی آوردن افراد طبقات مختلف جامعه به آن دولت  در آن زمان بفکر تصویب و اجرای قوانینی برای این پدیده نو ظهور در بسیاری از شهر های مهم ایران بر آمدند و افراد دوچرخه سوار را ملزم به پیروی از آنها کردند.

این قوانین تحت عنوان نظامنامه دوچرخه سواری در ایران در سال 1305 در وزارت داخلی تصویب شد و از طریق روزنامه های آن زمان به اطلاع عموم مردم رسید طبق این قانون نامه تمام افرادی که می خواستند دوچرخه سواری کنند باید دارای گواهینامه رانندگی دوچرخه که در آن زمان تصدیق نامیده می شد از نظمیه ها بگیرند این افراد که تصدیق دارند باید یکسری قوانین را رعایت کنند.

افراد نباید زیر 13 سال باشند، در مکان های شلوغ و سر پیچ ها باید سرعت خود را کم کنند، در شب ها باید با چراغ سفید رنک که مسافت تعین شده را روشن کند و چراغ قرمز در عقب داشته باشند، افراد 13 تا 18 سال حق دوچرخه سواری در شب را ندارند، دوچرخه سواری با یک دست ممنوع بود، افراد حق نداشتند بیش از یک نفر بر روی دوچرخه سوار شوند، دوچرخه سوار حق گرفتن هیچ شئی با دست هنگام دوچرخه سواری نداشت و بعضی قوانین آن زمان.

 

کلام آخر

با تشکر از اینکه تا آخر مقاله با ما همراه بودید ما در بحث تاریخچه دوچرخه در ایران در رابطه با نحوه و سال ورود دوچرخه به ایران صحبت کردیم و گفتیم دو چرخه توسط انگلیسی ها که در آن زمان در ایران نفوذ زیادی داشتند برای اولین بار وارد شده و اولین کسانی که مردم ایران آنها را در حال دوچرخه سواری دیدند دو نوجوان انگلیسی بودند. 

مانند ورود اولیه تمام اشیاء جدید و بروز عده ایی در ایران منافع خود را با ورود دوچرخه بخطر دیدند و آن را وسیله شیطان دانستند مردم ساده هم  همین فکر را در مورد این وسیله می کردند اما دوچرخه سواری روند کسترش خود را بسرعت پیمود و به شهر های دیگر ایران گسترش پیدا کرد قدرت حاکمه آن زمان یعنی قاجار هم از دوچرخه استقبال کردند و این باعث رواج بیشتر آن شد در اینجا بحث تاریخچه دوچرخه در ایران را به پایان می رسانیم.

موفق و سرفراز باشید

لطفا با نظرات خود ما را راهنمایی بفرمایید.

لینک صفحه اصلی فروشکالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *