دوچرخه

معرفی اجزای دوچرخه

بسم الله الرحممن الرحیم

معرفی اجزای دوچرخه

برای خرید آنلاین دوچرخه از این لینک استفاده کنید

معرفی اجزای دوچرخه دوچرخه بعنوان یک وسیله که دارای کاربردهای مختلف و متنوعی می باشد. و از وسایلی است که می تواند در سلامتی جسم و روح انسان دارا نقش عمده ایی باشد. این وسیله زیبا، جذاب، سرگرم کننده و مفید دوست محیط زیستمان است تقریبا همه ما از زن و مرد در کودکی دوچرخه سواری کردیم با آن بازی کردیم لذت بردیم. مقاله معرفی اجزای دوچرخه امروز ما در رابطه با قطعاتی است که یک دوچرخه از مجموع آن قطعات ساخته می شود.

معرفی اجزای دوچرخه

1- بدنه ( تنه )

بدنه یا تنه دوچرخه قطعه و جزء اصلی هر نوع و مدل دوچرخه است این قطعه مل یک مادر برد است که تمام قطعاتاصلی و ضروری دیگر دوچرخه بر روی آن قرار می گیرد. بر همین اساس که در تولید بدنه بر حسب کاربرد دوچرخه حساسیت خاصی را بکار می برند و با توجه به کارکرد آن نوع و یا مدل دوچرخه در تولید بدنه از آلیاژی خاص استفاده می کنند جنس بدنه تاثیر تعیین کننده ایی بر روی قیمت و کیفیت دوچرخه دارد.

انواع بدنه های دوچرخه

1- بدنه های دوچرخه  آهنی

اولین نوع دوچرخه به سبک امروزی بذنه آنها از آهن تولید می شد این نوع تنه ها برای بعضی از انواع دوچرخه های معمولی که استفاده حرفه ایی یا سختی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند در اکثر دوچرخه هایی که قرار است بطور طولانی، در جاده ها و راه های ناهموار و دارای موانع طبیعی زیادی هستند یا برای مسابقات و امثال این ها استفاده نمی شود. این بدنه ها ارزان قیمت، سنگین و استحکام زیادی ندارند.

2- تنه های کرومل

این تنه ها حالا مورد استفاده قرار نمی گیرند و تقریبا منسوخ شده است این تنه ها نباید در معرض عوامل اکسیدگی و زنگ زدگی قرار بگیرند و اگر قرار نگیرند دارای عمر بسیار طولانی خواهد بود.

3- بدنه آلومینیومی

این بدنه نسبت نه بدنه فولادی از آلیاژ بروز تر به نام آلیاژ  آلومینیوم تولید می شود آلومبنیم یک آلیاز بسیار سبک تر از آهن و فولاد است و دارای استحکام زیادی است این تنه ها برای بعضی از انواع دوچرخه های حرفه ایی که مسئله وزن در آنها مهم است مانند دوچرخه های مسابقات حرفه ایی کاربرد دارد

4- بدنه های فیبر کربن

نسل بدنه های بعدی که در ساخت آنها از تکنولوژی پیشرفته تر و جدید تری از نسل قبلی در آنها استفاده می شود تنه های با جنس فیبر کربن است این تنه از تنه های فولادی و آلومینیوم سبک تر، بروزتر و البته گرانتر هم می باشد از این تنه ها هم معمولا برای دوپرخه های حرفه ایی استفاده می شود و در بین ورزشکاران بخصوص دوچرخه سواران مسابقات سرعت جاده و پیست طرفداران بیشتری دارند.

5- بدنه های دوچرخه با چوب بامبو

6- بدنه های با آلیاژ منیزیم 

7- بدنه های تیتانیوم

8- بدنه های ترکیبی آلومینیوم و کربن

بدنه دوچرخه

.2- سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق دومین قطعه ایی است که در بحث معرفی اجزای دوچرخه مورد بررسی قرار می دهیم. سیستم تعلیق فنر یا مجموعه فنرهایی است که در بعضی از انواع دوچرخه ببه ویژه در دوچرخه های کوهستانی بکار می رود. هدف از بکار گیری فنر یا همان سیستم تعلیق راحت کردن فرایند دوچرخه سواری برای سوار کار است.

سیستم تعلیق باعث می شود دوچرخه سوار احساس لذت و آسودگی بیشتری در هنگام دوچرخه سواری بکند زیرا تکانه های دوچرخه بسیار نرم تر می شود در حقیقت وجود فنر و سیستم تعلیق سبب می شود اثر ضربات و شوک وارد شده در اثر رد شدن دوچرخه از سنگ و پستی و بلندی و اواع موانع دیگر در جاده ها و بخصوص جاده های کوهستانی و غیر اسفالت به دوچرخه و دوچرخه سوار منتقل نشود و باعث ایجاد صدمه به دوچرخه و دوچرخه سوار نگردد.

سیستم تعلیق دوچرخه

انواع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق با تک فنر عقب

این نوع دوچرخه ها فقط در قسمت عقب یعنی زیر زین دارای یک فنر هستند و برای استفاده در مسیر های با پستی و بلندی و موانع کم استفاده می شوند مثلا کوچه و خیابان های غیر اسفالت و یا اسفالت هایی که چاله چوله دارند مناسب هستند.

سیستم تعلیق جفت فنر جلو ( در دوشاخ )

سیستم تعلیق دو فنر در جلو برای دوچرخه هایی بکار می رود که در جاده های دارای پستی و بلندی نسبتا زیادی هستند بکار می رود در این نوع دوچرخه دو فنر در دو شاخ که به توپی چرخ جلو وصل است قرار می گیرد و دارای کاربردهای با کیفیت تر از سیستم تعلیق یک فنره عقب هنگام دوچرخه سواری می باشد.

سیستم تعلیق کامل ( full )

سیستم تعلیق کامل دوچرخه یعنی در هر دو قسمت عقب و جلوی دوچرخه دارای فنر است و این نوع سیستم تعلیق برای جاده ها و راه های بسیار ناهموار و دارای پستی و بلندی زیاد یا موانع طبیعی خشن مناسب است مخصوصا برای دوچرخه های نمایشی که نیاز به پرش از روی موانع و پریدن از بلندی به بلندی دیگر دارند حتما از این نوع سیستم تعلیق استفاده می شود.

همچنین برای دوچرخه هایی که برای مسابقات کوهستانی و چنگلی استقامت که موانعی طبیعی بسیار زیاد و خطرناکی در مسیر دوچرخه سواران قرار دارد مجهز بودن به این سیستم تعلیق ضروری می باشد. در این مسابقات موانع طبیعی زیادی در راه مسابقه دهندگان وجود دارد مانند انواع شاخه های درختان که در مسیر وجود دارد، ریشه های بزرگ و کوچک درختان کهن سال، علف زارها، گل و لای و همچنین انواع سنگ های ریز و درشت دیده می شود.

3- تایر دوچرخه

معرفی اجزای دوچرخه را با معرفی تایر دوچرخه ادامه می دهیم لاستیک یا تایر دوچرخه یکی از اجزار ضروری و لازمه دوچرخه است لاستیک ها جزء قطعات مصرفی دوچرخه هستند و باید هر چند وقت یک بار تعویض شوند البته مدت زمان کارکرد مناسب لاستیک ها بسته به نوع و کیفیت مواد بکار برده شده در تولید آنها، تکنولوژاستفاده شده در تولید و برند های معتبری که اقدام به تولید این جزء مهم کردند دارد.

در گذشته از تایر های معمولی که درون آنها تیوب قرار می گرفت و این تیوب بود که باد می شد استفاده می کردند در حقیقت تایر ها وظیفه حفاظت از تیوب ها و رابط بین دوچرخه و جاده را به عهده دارد. اما امروزه نوع جدید و پیشرفته تری برای دوچرخه ها استفاده می شود که دیگر نیازی به تیوب در درونشان ندارد و به تنهایی قادر به حفظ باد مورد نیاز تایرهای دوچرخه می باشد. این نوع تایرها که توپلس خوانده می شوند از تایر های نوع قبلی بسیار باکیفیت تر و مقاوم تر هستند و در صورت پنچری پنچر گیری آنها راحت تر است.

سایز های مختلف تایر دوچرخه 

تایر دوچرخه سایز 12

لاستیک دوچرخه سایز 16

لاستیک دوچرخه سایز 20

تایر دوچرخه سایز 24

تایر دوچرخه سایز 26

لاستیک دوچرخه سایز 27.5

لاستیک دوچرخه سایز 29

انواع تایر دوچرخه

4- طوقه

طوقه های دوچرخه در حقیقت دایره ایی فلزی است که دایره دوچرخه یا چرخ دوچرخه هم کفته می شود جنی طوقه ها از آلومینیوم می باشد و تایر دوچرخه در دورتادور آن قرار می گیرد و با میله های فلزی باریک به نام اسپوک به توپی که به دو شاخ وصل است متصل می شود طوقه هم مانند تایر ها دارای سایز های مختلفی می باشد.

در ادامه مقاله معرفی اجزای دوچرخه بقیه قطعات دوچرخه را خدمت شما معرفی می کنیم.

5- زین

شاید بسیاری از ما زین را به عنوان قطعه ایی بشناسیم که برای راحتی دوچرخه سوار و نشستن بر روی آن می باشد اما در حقیقت در کنار این ویژگی و مزیت زین اندازه و تنظیم آن می تواند برای دوچرخه سوار تاثیر زیادی داشته باشد بهمین خاطر است که انتخاب و تنظیم زین دوچرخه مهم و حساس است. عدم تنظیم صحیح زین دوچرخه می تواند باعث آسیب رسیدن به لگن و بخصوص زانوهایمان شود و ممکن است در اثر این آسیب برای روزها و هفته های زیادی ما را دچار درد و رنج کند و ما را گرفتا دارو و درمان و دکتر یا فیزیوتراپی بکند.

برای تنظیم لوله زین دوچرخه باید توسط یک شخص و یا یک وسیله دوچرخه برای شما نگه داشته شود و شما در حالت خیلی عادی و طبیعی سوار دوچرخه شوید و بر روی زین دوچرخه بنشینید.

در حالت کاملا نشسته بر روی زین باید هر دو پای خود را بر روی پدال های دوچرخه بگذارید. یکی از پدال ها را به نزیکترین فاصله به زمین هدایت کنید و دیگری را به دور ترین نقطه تا زمین حالا پاشنه پا را روی پدالی قرا دهید که نزدیک به زمین است در این حالت باید پای شما عدد شش ساعت را نشان بدهد دقت کنید که لگن تان نیاید زیا کشیده شود و زانویتان نباید بشکند.

تنظیم زین دوچرخه

 

6- طبق عوض کن (دستگاه تعویض دنده جلو)

 

7- فرمان

8- خودرو

9- طبق

10- زنجیر

11- کرپی فرمان

12- میله زین

13- دنده یا جعبه دنده

14- پنجه رکاب 

15- شانژمان (دستگاه تعویض دنده عقب)

 در اینجا مقاله معرفی اجزای دوجرخه به پایان می رسد با تشکر از اینکه با ما همراه بودید.

موفق و سرفراز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *