دوچرخه

راهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه

بسم الله الرحمن الرحیم

راهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه

اراهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه دوچرخه از وسایل و کالاهایی است که اگثر افراد در جوامع مختلف کم و بیش در جنبه های مختلف زندگی از آن استفاده کرده و دلیل این امر سرگرم کنندگی، جذابیت، قیمت مناسب، خطرات کمتر به نسبت وسایل نقلیه دیگر، آسانی کاربرد و استفاده و بسیاری مزیت های دیگر.

اما دوچرخه هم در عین سادگی باید برای کاربردش یک سری مسایلی را در نظر گرفت یکی از این موارد و مسایل انتخاب دوچرخه مناسب برای کاربرد مورد نظر، آببندی کردن و تنظیم اولیه و … می باشد ما امروز و در این مقاله به مسئله بسیار مهم در تنظیمات اولیه دوچرخه قبل از استفاده بحث خواهیم کرد.

انتخاب دو چرخه مناسب:

اراهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه اولین و مهمترین قدم برای استفاده صحیح و بهتر از دوچرخه انتخاب دوچرخه مناسب با هدفی که از خرید دوچرخه داریم است یعنی اول باید هدفمان را از خرید دوچرخه تعیین کنیم و سپس اقدام به خرید کنیم بدون در نظر گرفتن این مسئله دوچرخه خریداری شده نه تنها برایمان مفید نخواهد بود بلکه ممکن است برایمان مشکل ساز هم بشود.

مثلا منظور از خرید دوچرخه استفاده در جاده های کوهستانی باشد اما ما اقدام به خرید یک دوچرخه شهری کورسی بکنیم طبیعی است که این دوچرخه سریعا مستهلک می شود و نیاز به تعمیرات .مرتب و تعویض قطعات و گرفتن وقتمان می باشد و همچنین هزینه های اضافی.

در نظر گرفتن قد و سایز:

باید سایز دو چرخه خریداری شده متناسب و به اندازه قد شخصی باشد که می خواهد از آن دوچرخه استفاده بکند تا از این طریق دوچرخه سوار در رکاب زدن دچار مشکل نشود و به راحتی دوچرخه سواری کند و کمتر خسته بشود ضمن اینکه سایز نامناسب دوچرخه می تواند باعث ایجاد آسیب های جسمی مانند صده رزدن به ستون فقرات و یا زانو شخص شود.

خرید سایز مناسب دوچرخه

تنظیم زین دوچرخه:

از موارد اساسی و مهمی که باید جزء اصول تنظیمات صحیح و درست دو چرخه بحساب آورد تنظیم زین دو چرخه است زیرا عدم توجه کافی به این مسئله می تواند بر روی سلامتی ما تاثیر منفی بگذارد. شاید بسیاری از ما مسئله زین و نحوه نشستن در هنگام دوچرخه سوار و همچنین نحوه قراری گیری زانوها یا حرکت لگن را مسئله ایی ساده بحساب آوریم  اما این بی توجهی می تواند هزینه های سنگینی برایمان داشته باشد.

در رابطه با تنظیم زین دو چرخه باید مواردی را در نظر گرفت.

تنظیم بلندی زین نسبت به پدال دوچرخه

تنظیم زاویه زین دوچرخه

برای تظیم بلندی زین دوچرخه باید از فرد دیگری کمک بگیرید به این صورت که باید این فرد دوچرخه را در حالت ایستاده و مستقیم برای شما نگه دارد و شما بر روی دوچرخه بصورت کامل و راحت بنشینید بطوری که هردو لگن شما بر روی زین قرار گیرد حالا یکی از پدال ها را در حالت 12 و پدال دیگر که پای دوم روی آن قرار دارد باید حالت 6 ساعت را نشان دهد در این حالت باید پدال به نزدیک ترین فاصله به زمین قرار گیرد و پای روی آن کشیده شده باشد.

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه

روش دوم تنظیم ارتفاع زین دوچرخه استفاده از وسایل زاویه سنج است که چون روش اول راحتر و قابل دسترس تر از این روش است ما روش اول را توضیح دادیم.

تنظیم زاویه زین دو چرخه :

بعد از تنظیم ارتفاع زین دوچرخه به تنظیم زاویه دوچرخه می پردازیم نحوه قرار گیری زین دو چرخه باید صاف و کاملا مستقیم باشد و هیچگونه کجی و خمیدگی به جلو و یا عقب نداشته باشد.

تنظیم زین دوچرخه
نحوه حالت پا هنگامی که یکی از پدال ها بر روی ساعت 3 و دیگری بر روی ساعت 9 قرار گیرد

تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه:

تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه بستگی به نوع دوچرخه و مکانی که می خواهیم در آن دوچرخه سواری کنیم دارد. مثلا در استفاده از دوچرخه شهری در سطح شهر با ارتفاع فرمان طوری باشد که دست دوچرخه سوار به راحتی به فرمان برسد و کمر خم نشوند و یا دست ها نباید بیش از حد خمیده شود تا کمر به حالت مستقیم باشد.

در دوچرخه سواری در راه های سر بالایی یا جاده های کفی باید فرمان را مقداری پایین بیاوریم و دلیل این کار اینست که مقاومت هوا کمتر شود و به اصطلاح شکسته شود و در سر پایین ها و سرازیر یها برعکس باید عمل کرد و فرمان را بالاتر گرفت.

تنظیم فشار باد لاستیک های دوچرخه

از موارد بسیار مهم دیگر که حالت امنیتی دارد و برای سلامتی دوچرخه سوار مهم است مسئله تنظیم باد تایر های دوچرخه است. عدم توجه به این مسئله و عدم تنظیم درست باد تایر ها  ضمن اینگه ممکن یه تایر ها و چرخ ها آسیب وارد آورد می تواند خطراتی هم برای سلامتی دوچرخه سوار بوجود آورد.

برای تنظیم باد لاستیک دوچرخه باید به درجه بادی که بر روی تایر از طرف تولید کنندگان حک شده توجه کنیم این شماره برای حالت های عادی است و در موقعیت های مختلف باید میزان باد را کم و یا زیاد کرد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که نباید لاستیک ها را بیش از حد مجاز باد کرد زیرا در این صورت احتمال پاره شدن و ترکیدگی لاستیک و ایجاد حوادث مختلف یرای دوچرخه سوار خواهد شد. عدم توجه به تنظیمات مناسب باد دوچرخه باعث خستگی دوچرخه سوار و گرفتن سرعت دوچرخه می شود و حتی در بعضی از موقعیت ها عدم تعادل و سختی در حفظ تعادل می شود.

البته در میزان فشار و مقدار باد لاستیک دوچرخه باید عوامل مهمی دیگری را هم در نظر داشت که ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله راهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه به آنها اشاره کنیم

جاده و راهی که می خواهیم در آن حرکت کنیم

وزن دوچرخه سوار

بار اضافه احتمالی که بر روی دوچرخه ممکن است قرار بگیرد

مدل و نوع دو چرخه.

سرما و گرمای محیط

کلام آخر

ما در مقاله اراهنمای تنظیمات اولیه دوچرخه سعی کردیم چند مورد از مهمترین موارد تنظیمات اولیه دوچرخه را بطور مختصر توضیح دهیم ما ابتدا در مورد انتخاب سایز مناسب دوچرخه برای فرد، تنظیم زین دوچرخه، تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه، تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه و بعضی موارد دیگر صحبت کردیم امید وارد این مقاله در هنگام تنظیمات اولیه دوچرخه خریداری شده مفید واقع بشود.

لطفا با نظرات خود راهنمای ما باشید.

موفق و سرفراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *